Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor conico-cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ex.14.1 Verificarea rulmenților radial-axiali cu role conice montați pe arborele intermediar

 

1.     SCHEME DE ÎNCĂRCARE

Schema de încărcare a rulmenților radial-axiali ai arborelui intermediar

2.     DATE DE INTRARE

Forțele exterioare

-        radiale: FrA = 6710,822 N,  FrB = 5394,267 N;

-        axiale: Fa1 = ± 2350 N;  Fa2 = 848,25 N, pentru cazul roții conice cu dantură curbă; Fa2 = 1034,46 N, pentru cazul roții conice cu dantură dreaptă; forța Fa1 în funcție de sensul de rotație poate avea semnul + (de la stânga la dreapta) sau – (de la dreapta la stâmga) și deci în funcție de acestea se impune studiul în 2 cazuri.

Tipul rulmentului și sarcina (capacitatea) dinamică de bază

Rulment radial-axial cu role conice, cod 32208, cu sarcina dinamică de bază, C = 79000 N.

Factorii de influență pentru calcul

e = 0,37 și Y = 1,6 pentru rulmentul radial-axial cu role, cod 32208.

Turația arborelui

Rulmenții se rotesc cu turația arborelui intermediar, n = 625 rot/min.

Durata de funcționare, 

Durata de funcționare a rulmenților este egală cu cea impusă RConCil, Lh imp = 8000 ore.

Obs.    În continuare, se prezintă verificarea pentru cazul roții conice cu dantură curbă (Fa2 = 848,25 N); pentru cazul roții conice cu dantură dreaptă se vor reface calculele considerând, Fa2 = 1034,46 N 

3.     SARCINA DINAMICĂ ECHIVALENTĂ MAXIMĂ (RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT)

Forțele axiale interioare

-        din rulmentul lagărului ,  = 0,5  = 0,5  = 2097,132 N;

 

-        din rulmentul lagărului ,  = 0,5  = 0,5  = 1685,71 N.

Determinarea încărcărilor axiale a rulmenților

Forța axială totală de încărcare a arborelui intermediar și forțele exterioare din rulmenți

Cazul 1 (Fa1 cu semnul + de la stânga la dreapta): 

Fat = + Fa1 +   -  = +2350 + 2097,132 – 1685,71 = 2761,422 N; indică că această forță are același sens cu Fa2 și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța, FaB = Fa2 + Fa1 +  = 848,25 + 2350 + 2097,132 = 5295,382 N; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaA = 0.

Cazul 2 (Fa1 cu semnul - de la dreapta la stânga): 

Fat = - Fa1 +   -  = -2350 + 2097,132 – 1685,71 = -1938,578 N; indică că această forță are sens opus  cu Fa2 și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța, FaA = Fa1 +  = 2350 + 1685,71 = 4035,71 N; rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior, FaB = 848,25 N.

Determinarea sarcinilor dinamice echivalente (pentru cei doi rulmenți)

Ținând cont că pentru FaA,B > 0,

 =  = 0,6 > e

 și

 =  = 0,98 > e,

 

sarcina dinamică echivalentă se va determina cu relația,

 

P = 0,67 Fr + 1,68 Y Fa,

 

în care, e = 0,37 și Y =1,6. Pentru cazul FaA = 0, P = FrA = 6710,822 N și pentru cazul FaB= 848,25 N, deoarece FaB/FrB = 848,25/5394,24 = 0,15 < e, P = FrB = 5394,2 N.

Rezultatele obținute ca urmare a personalizării acestor relații sunt sintetizate în tabelul următor.

 

Cazurile posibile

Forțele din

Sarcina dinamică echivalentă din

Forțele din

Sarcina dinamică echivalentă din

FrA [N]

FaA [N]

PA [N]

FrB [N]

FaB [N]

PB [N]

Cazul 1

(Fa1 cu semnul + de la stânga la dreapta)

 

6710,822

 

0

6710,822

5394,267

5295,382

17848,156

Cazul 2

(Fa1 cu semnul - de la dreapta la stânga)

4035,71

15344,24

848,25

5394,267

 

În acest tabel se observă ca rulmentul radial-axial cu bile din  este cel mai încărcat (P = 17848,156 N), pentru cazul Fa1 cu semnul + de la stânga la dreapta.

4.     VERIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNĂRCAT  (Calc.0)

Determinara durabilității rulmentului cel mai încărcat

LB =    =   =  142,379   milioane de rotații.

 

Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat

LhB =    =    = 3796,77 ore.

 

Verificarea rulmentului cel mai încărcat

 

LhB   > Lh imp; 3796,77 > 8000 (NU se verifică);

 

Rulmentul cel mai încărcat se deterioreză cu mult înainte de deteriorarea celorlalte componente active ale RConCil și se impune realegerea unui alt rulment de același tip (radial-axial cu role conice), de preferat, cu același diametru interior (d), dar  cu seria de dimensiuni mai mare care are sarcina dinamică de bază mai mare.

Realegere și reverificare a rulmentului

Din catalogul de rulmenți se adoptă rulmentul radial-axial cu role conice 33208 cu sarcina dinamică de bază C = 105000 N, factorii de influență e = 0,36 și Y = 1,68 și dimensiunile d = 40 mm, D = 80 mm, B = 25 mm, T = 32 mm, a = 31 mm.

Sarcina dinamică echivalentă,

P = 0,67 Fr + 1,68 Y Fa = 0,67 * 5394,267 + 1,68 * 1,68 * 5295,382 = 18559,845 N.

 

Durabilitatea,

LB =    =   =  322,639   milioane de rotații.

 

Durata de funcționare,

LhB =    =    = 8603,7 ore.

 

Reverificare,

 

LhB   > Lh imp; 8603,7 > 8000 (se verifică);

 

Obs. Ca urmare a realegerii rulmentului pentru arborele intermediar s-au modificat modelele 3D (CATIA) ale rulmentului și carcaselor