Mogan
Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor conico-cilindrice.
Universitatea Transilvania din
Brașov
|
|||||||||||||||||||||||||
Ex.14.1 Verificarea rulmenților radial-axiali cu role conice montați pe arborele intermediar
|
|||||||||||||||||||||||||
1. SCHEME
DE ÎNCĂRCARE |
|||||||||||||||||||||||||
Schema de încărcare a rulmenților
radial-axiali ai arborelui intermediar |
|||||||||||||||||||||||||
2. DATE DE INTRARE |
|||||||||||||||||||||||||
Forțele exterioare -
radiale: FrA = 6710,822 N, FrB
= 5394,267 N; -
axiale:
Fa1 = ± 2350 N; Fa2
= 848,25 N, pentru cazul roții conice cu dantură curbă; Fa2 = 1034,46 N, pentru cazul roții conice cu dantură dreaptă; forța Fa1 în funcție de sensul de rotație poate avea semnul
+ (de la stânga la
dreapta) sau (de la dreapta la stâmga) și deci în funcție de acestea se
impune studiul în 2 cazuri.
Tipul rulmentului și
sarcina (capacitatea) dinamică de bază Rulment radial-axial cu role conice, cod 32208, cu
sarcina dinamică de bază, C = 79000 N. Factorii de influență pentru
calcul e = 0,37 și Y = 1,6
pentru rulmentul radial-axial cu role, cod 32208. Turația arborelui Rulmenții se rotesc cu turația arborelui
intermediar, n = 625 rot/min. Durata de funcționare, Durata de funcționare a rulmenților este egală cu cea impusă RConCil, Lh imp = 8000 ore. Obs. În continuare, se prezintă verificarea pentru cazul roții conice cu dantură curbă (Fa2 = 848,25 N); pentru cazul roții conice cu dantură dreaptă se vor reface calculele considerând, Fa2 = 1034,46 N
|
|||||||||||||||||||||||||
3. SARCINA
DINAMICĂ ECHIVALENTĂ MAXIMĂ (RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT) |
|||||||||||||||||||||||||
Forțele axiale
interioare -
din rulmentul lagărului -
din rulmentul lagărului Determinarea
încărcărilor axiale a rulmenților Forța axială totală de încărcare a arborelui intermediar și forțele exterioare din
rulmenți
Cazul 1 (Fa1 cu semnul + de la stânga la dreapta): Fat
= + Fa1 + Cazul 2 (Fa1 cu semnul - de la dreapta la stânga): Fat
= - Fa1 + Determinarea sarcinilor
dinamice echivalente (pentru cei doi rulmenți) Ținând cont că pentru FaA,B > 0,
și
sarcina dinamică echivalentă se va determina cu relația, P = 0,67 Fr + 1,68 Y Fa, în care, e = 0,37 și Y =1,6. Pentru cazul FaA = 0, P = FrA = 6710,822 N și pentru cazul FaB= 848,25 N, deoarece FaB/FrB =
Rezultatele obținute ca urmare a
personalizării acestor relații sunt sintetizate în tabelul următor.
În acest tabel se observă ca rulmentul radial-axial
cu bile din |
|||||||||||||||||||||||||
4. VERIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNĂRCAT (Calc.0) |
|||||||||||||||||||||||||
Determinara
durabilității rulmentului cel mai încărcat LB
= Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat LhB = Verificarea rulmentului cel mai încărcat LhB
> Lh imp; 3796,77 >
8000 (NU se verifică);
Rulmentul cel mai încărcat se deterioreză cu mult înainte
de deteriorarea celorlalte componente active ale RConCil și se impune
realegerea unui alt rulment de același tip (radial-axial cu role conice), de
preferat, cu același diametru interior (d), dar cu seria de dimensiuni mai mare care are
sarcina dinamică de bază mai mare.
Realegere și reverificare a rulmentului Din catalogul de rulmenți se adoptă rulmentul radial-axial
cu role conice 33208 cu sarcina dinamică de bază C =
105000 N, factorii de influență e = 0,36 și Y = 1,68 și dimensiunile d = 40 mm, D =
80 mm, B = 25 mm, T = 32 mm, a = 31 mm. Sarcina dinamică echivalentă, P = 0,67 Fr + 1,68 Y Fa = 0,67 * 5394,267 + 1,68 * 1,68 * 5295,382 = 18559,845 N. Durabilitatea, LB
=
Durata de funcționare, LhB =
Reverificare,
LhB
> Lh imp; 8603,7 >
8000 (se verifică);
Obs. Ca urmare a realegerii rulmentului pentru
arborele intermediar s-au modificat modelele 3D (CATIA) ale rulmentului și
carcaselor |